תפריט נגישות

הדפסה
15 מרס 2017

איטום מרתפים ומבנים תת קרקעיים

איטום של מרתפים, מקלטים ומבנים תת-קרקעיים  נחשב לאחד האתגרים המשמעותיים ביותר בענף הבנייה. עבודת איטום של מבנים חדשים ומבנים קיימים מביאה בחשבון מספר פרמטרים חשובים, וכוללת הכנת שטח יסודית, ביצוע מוקפד בחומרי איטום מתאימים והגנה על מערכות האיטום

 

איטום של מרתפים, מקלטים ומבנים תת- קרקעיים נחשב לאחד האתגרים המשמעותיים ביותר בענף הבנייה. עבודת איטום של מבנים חדשים ומבנים קיימים מביאה בחשבון מספר פרמטרים חשובים, וכוללת הכנת שטח יסודית, ביצוע מוקפד בחומרי איטום מתאימים והגנה

על מערכות האיטום

חברת ביטום היא יצרנית ויצואנית מובילה בישראל של מוצרי איטום ובידוד, הפועלת זה למעלה מ-60 שנה. החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים מתקדמים בתחומים מגוונים, ובהם מוצרי איטום, מוצרים לענף הסלילה, מוצרי בידוד תרמי חדשניים מסיבי פוליאסטר, ורדידי אלומיניום ומוצרי בידוד אקוסטי על בסיס סיבי

פוליאסטר. המהנדס איתן חביב, סמנכ”ל חברת ביטום, מספר כי מרתפים ומבנים תת קרקעיים נחשבים זה שנים רבות לאחד האתגרים המשמעותיים יותר בענף הבנייה.

אילו פרמטרים יש להביא בחשבון כאשר אוטמים מבנה

איטום מנהרה תת קרקעית. חברת ה.ה טכנולוגיות

תת קרקעי חדש?

חביב: בבואנו להגדיר איטום של מבנה תת קרקעי חדש, יש לקחת בחשבון את הפרמטרים הבאים: סוג הקרקע שבה מתבסס המבנה (אשר מכתיב לעיתים 

את אופן הביסוס של המבנה), אפשרויות הניקוז שלה, מפלס מי התהום, ממדי המבנה, ייעוד השימוש במבנה, נוכחות של תפרי התפשטות במבנה ועוד. ככלל, קרקעות חרסיתיות או סלע רך מסוג ִקרטון הם קרקעות שאינן מנקזות, ובנוסף לכך אף תופחות בבואן במגע עם מים. מרתף אשר בנוי בקרקעות אלה יתבסס בדרך כלל על כלונסאות, ורצפת המרתף תופרד מן הקרקע על ידי ארגזי פוליסטירן מוקצף (קלקר) או ארגזי כוורת מקרטון. הפרדת הרצפה מן הקרקע מכתיבה הפרדה של שכבת האיטום מן הבטון הרזה הנוצק על הארגזים למיניהם, והצמדה שלה כלפי מעלה, לרצפה הקונסטרוקטיבית של המרתף. לעומת זאת, כאשר המרתף בנוי בקרקע מנקזת, כמו חול או סלע חדיר, אין חובה לבסס אותו על כלונסאות (למרות שדבר זה נעשה לא מעט, אך משיקולים קונסטרוקטיביים אחרים) וניתן להשעין את רצפת המרתף ישירות על הקרקע. במקרה זה, אין צורך בתליית שכבת האיטום כלפי

מעלה, כפי שתואר לעיל.

אילו סוגים של חומרי איטום קיימים?

חביב: הסוגים העיקריים של חומרי איטום המתאימים לאיטום מרתפים הם: איטום מתחת לרצפת המרתף מתבצע בדרך כלל על ידי שתי שכבות של יריעות ביטומניות מסוג SBS, כגון יריעות ביטומגום. היריעות הביטומניות מיושמות בריתוך מלא,

על ידי מבער גז, אשר באמצעותו מתיכים את הביטומן בתחתית היריעה הביטומנית עד ליצירת חזית של ביטומן מותח במגע של גליל היריעה עם פני הבטון. בשלב זה מצמידים את היריעה לבטון תוך קבלת הדבקה מלאה (נכון

לשטחים אופקיים) לפני הבטון. כאשר רצפת המרתף מורכבת יותר בגיאומטריה שלה ויש בה אלמנטים חודרים רבים, יש עדיפות לאיטום הרצפה על ידי מערכת איטום ביטומנית אלסטומרית דו רכיבית בהתזה, מבוססת מים, כגון פלקסיגום, שעובייה 5-6 מ”מ בדרך כלל, ואשר ניתנת לשריון על ידי ארג פוליאסטר גמיש וחזק מסוג פוליפבריק, במידת הצורך. הפלקסיגום מיושם על ידי שימוש במכונת התזה ייעודית, אשר שואבת אותו בו זמנית ביחד עם חומר מקריש על בסיס מים. שני מרכיבי החומר מותזים דרך שתי דיזות באקדח התזה, ובאים במגע מלא באוויר לפני הגעתם לפני השטח המיועדים לאיטום. החומר מתמצק באופן מיידי תוך הפרשת מרבית המים בשעות הראשונות, ולאחר ייבוש של 5 ימים מתקבלת ממברנה אוטמת גמישה ביותר אשר מסוגלת לגשר על פני סדקים בתשתית הבטון. יישום הפלקסיגום מהיר ויעיל. צוות המונה שני עובדים מסוגל ליישם פלקסיגום בשטח של מעל 1000 מ”ר ביום עבודה אחד. איטום קירות מרתף הינו בעייתי במיוחד. יישום יריעות ביטומניות על קירות המרתף הוא משימה קשה מאוד לביצוע, וברוב המכריע של המקרים היא אינה מתבצעת על פי הנדרש, בשל הקושי הרב הכרוך בה. עקב כך, ההדבקה של היריעות לקיר המרתף היא חלקית בלבד, וכשל מקומי מתפתח במהירות לכשל כללי של מערכת האיטום. פתרון אמין, נוח ומהיר לבעיית איטום קירות מרתפים גדולים ועמוקים טבולים במי תהום גבוהים, מתבצע מעל 20 שנה על ידי יישום מערכת האיטום בהתזה כגון פלקסיגום, בעובי אופייני של 4-6 מ”מ, בהתאם לעומק המרתף. במקרה של מרתפים עמוקים במיוחד ניתן לשלב מערכת זו עם פוליפבריק, לתגבור העמידות שלה בלחץ 

המים הצפוי. מערכת הפלקסיגום נצמדת באופן מלא לפני קיר המרתף, ובכך היא מבטיחה שכשל מקומי יישאר מקומי (ובדרך כלל בלתי מורגש) ולא יתפתח לכשל כללי.

מערכת איטום בהתזה

חביב: למערכת האיטום בהתזה יש יתרון מיוחד בבואנו לאטום קירות תמך מכלונסאות. פני השטח של קיר הכלונס אינם מאפשרים יישום יריעות ביטומניות ללא יציקת קיר בטון מיישר. במקרה של ישום מערכת הפלקסיגום, ניתן לחסוך את הצורך ביציקת הקיר המיישר, ולהסתפק בניקיון יסודי של פני הכלונסאות ויישום טיט צמנטי במרווחים שבין הכלונסאות, דבר אשר מתבטא בחיסכון כספי ניכר ובקיצור

זמן העבודה בפרויקט בשלב קריטי שלו. במרתפים קטנים ובינוניים, מקובל מאז תחילת שנות התשעים ליישם מערכת איטום ביטומנית אלסטומרית חד רכיבית בהתזה, מבוססת מים, כגון מסטיגום, בעובי אופייני של כ-2.5 מ”מ בדרך כלל. המסטיגום מיושם בד”כ בהתזה על ידי מכשיר איירלס חזק, על ידי שאיבה ישירה של החומר מן האריזה (דלי או חבית), וניתן לאטום בו קירות מרתף בשטח של כ-500 מ”ר ביום עבודה של צוות המונה שני עובדים בלבד. שתי מערכות איטום אלה, המיושמות בהתזה בקצב ביצוע מהיר מאוד, וכן מערכות נוספות ממשפחה זו, כבשו את הנתח העיקרי של איטום קירות מרתף בישראל בשנים האחרונות, והן מוכיחות אמינות גבוהה בייעודן כמערכות איטום לאלמנט זה של המבנה.

איטום בחלק הפנימי של המרתף

חביב: איטום “שלילי”, כלומר איטום אשר מתבצע בחלק הפנימי של המרתף, כאשר מתגלה בו חדירת מים עקב כשל של מערכת האיטום החיצונית. כאשר מתגלה לחות (לא מים זורמים) בחלק הפנימי של המרתפים, ניתן לאטום אותם על ידי מריחת חומרי איטום צמנטיים כדוגמת “ביטומסיל”, ב-2-3 שכבות על פני השטח הלחים. מומלץ להרטיב היטב את פני הבטון לפני יישום החומר הצמנטי, ויש לשמור על אשפרה רצופה במים במשך 3 ימים לפחות לאחר יישום חומר האיטום. במקרה של פריצת מים בנקודה מוגדרת בקיר המרתף, ניתן לסתום אותה בתוך מספר דקות על ידי שימוש ב”ווטרפלאג”, שהינו חומר צמנטי שיש לערבבו במים עד קבלת עיסה סמיכה מאוד שאותה יש ללחוץ לתוך החור בבטון (שיצרנו בשלב מוקדם יותר) שממנו פורצים המים. לאחר מספר דקות החומר מתקשה ואוטם את נקודת פריצת המים. לאחר הטיפול ב”ווטרפלאג” מומלץ ליישם באזור פריצת המים חומר צמנטי “קריסטלי”, כדוגמת “וונדקס” או “זייפקס”, שהינו בעל כושר חדירה ואיטום של הבטון, על ידי יצירת הגבישים בתוכו. יש להקפיד מאוד על אשפרה רצופה וממושכת במים, לפני ואחרי יישום החומר.

הכנה לפני איטום

חביב: איטום מרתפים, כמו איטום חלקי מבנה אחרים, מצריך הכנת שטח יסודית שהיא התנאי הראשוני ולעיתים אף העיקרי להצלחת מערכת האיטום. כאשר ניגשים לביצוע מערכת איטום מתחת לרצפת מרתף אשר נשענת ישירות על הקרקע (בקרקעות יציבות ומנקזות), ללא כלונסאות החודרים דרך שכבת הבטון הרזה, ההכנה פשוטה יחסית, וכוללת הקפדה על פני שטח ישרים וחלקים של שכבת הבטון

הרזה, ללא חורים, בליטות או מרקם גס אחר של פני השטח. כאשר כלונסאות חודרים דרך שכבת הבטון הרזה, יש לצקת עליהם ראשי כלונס רחבים, ישרים, עשויים מבטון איכותי וחזק. ראשי כלונס אלה דרושים כדי לאפשר מרווח מתאים להצמדת מערכת האיטום בשטחם העליון, מסביב לכלונס, משום שקיים הכרח להפסיק את מערכת האיטום בחתך העליון של הכלונס, משיקולים 

קונסטרוקטיביים הקשורים לעמידות המבנה, בין היתר, בפני רעידות אדמה. במקרה זה קיימת חשיבות עליונה להכנה קפדנית של פני שטח הכלונס, שבלעדיה הסיכוי לכשל של מערכת האיטום גבוה במיוחד. באשר לקירות המרתף, תחילה יש להתייחס באופן מיוחד לרצועה התחתונה של הקיר, בגובה של כ-1 מטר, מעל תפר היציקה עם רצפת המרתף. רצועה זו היא הרגישה ביותר להיווצרות סגרגציה בבטון (סגרגציה היא הפרדה בין האגרגט לעיסה הצמנטית של הבטון), בשל היותה הרחוקה ביותר מפתח צינור היציאה של משאבת הבטון, ובשל הקושי להבטיח בה ציפוף מתאים של הבטון על ידי ריטוט. כתוצאה מכך, נוצרים לא אחת כיסי סגרגציה בבטון, המצופים בשכבה דקה (3-4 מ”מ) של טיט בטון, היוצרים רושם מוטעה של קיר בטון אחיד ומלא, כאשר למעשה הוא מנוקב לכל החתך ומחדיר מים בקלות. כדי להתמודד עם בעיה זו יש להקיש תחילה בפטיש על כל רצועת הקיר שגובהה כ-1 מטר מעל רצפת המרתף, זאת כדי לאתר את המלכודת המסתתרת מתחת לפני הבטון שנראים חלקים לכאורה. אם נמצאת סגרגציה מעין זו, יש לטפל בה כראוי עד למילוי כל קטע הקיר הזה בבטון מלא. לאחר שסיימנו את הטיפול המתואר לעיל, יש לסתת את הבליטות בבטון, למלא חורים בטיט צמנטי מושבח בלטקס פולימרי. במקרה של יישום יריעות ביטומניות, יש להחליק את הקיר עד שיהיה מישורי ככל שניתן, מאחר שלא ניתן להתאים את היריעה לפני שטח שאינם ברמה טובה של מישוריות. כאשר קיר המרתף מיועד לאיטום בהתזה, אין צורך לדאוג למישוריות שלו,

אלא לסתימת חורים או סגרגציות והורדת בליטות בבטון בלבד.

הגנה על מערכות האיטום

חביב: לאחר סיום עבודות האיטום ברצפת המרתף, יש להגן על מערכת האיטום מפני פגיעות במהלך עבודות סידור ברזל הזיון ברצפה ויציקת הבטון. ההגנה המקובלת היא יציקת מדה בטון בעובי מינימלי של 4-5 ס”מ. חלופה אחרת הינה פרישת יריעת HDPE - יריעת פלסטיק גמישה וחזקה, על פני שכבת האיטום. רצוי שיריעה זו תהיה

חלקה, למניעת פגיעה בשכבת האיטום. בגמר עבודות האיטום בקירות המרתף מקובל להגן על מערכת האיטום עם יריעות הגנה וניקוז מרחביות מ-HDPE, כגון ביטודריין. מומלץ לעשות שימוש ביריעות אלה אשר משולבות בבד גיאוטקסטיל ומבטיחות ניקוז ברמה גבוהה יותר מן הרגילות. על היריעות הביטומניות ניתן לפרוש את יריעות ההגנה והניקוז באופן ישיר. כדי להגן על מערכת איטום בהתזה, יש לפרוש תחילה בד גיאוטקסטיל דק וחזק, למניעת פגיעה של יריעת ההגנה בחומר הגמיש והרך של מערכת זו, ומעליו לפרוש את יריעת ההגנה. לחילופין, ניתן לפרוש יריעות הגנה חלקות מ-HDPE, ועל ידי כך ניתן להימנע מפריסת בד הגיאוטקסטיל, או לעשות שימוש בבד גיאוטקסטיל פשוט.

בעיות איטום והפתרונות המוצעים

חברת אוראנטק גטאור מייצגת בישראל מספר יצרנים מהמובילים בעולם בייצור ופיתוח מערכות הדבקה, איטום ושיקום בהן חברת Koster הגרמנית, המייצרת את מוצרי האיטום Primium, וכן חברת Isomat המתמחה בייצור ושיווק של מערכות מוצרים לאיטום ושיקום מבנים. המחלקה הטכנית, ובראשה מהנדס החברה, מלווים את הלקוחות משלב כתיבת המפרט הטכני ועד לביצוע הפרויקטים בפועל. בוריס פיראר, מהנדס חברת אוראנטק גטאור, מספר על פתרונות האיטום של החברה מבית KOSTER גרמניה.

מבנים חדשים

איטום חיצוני ליסודות ומבנים תת קרקעיים בבנייה חדשה

 

הבעיה: חדירת מי גשמים/תהום דרך הקרקע לתוך יסודות וקירות המבנה. הפתרון: איטום קירות המבנה יבוצע על ידי Deuxan – ממברנה ביטומנית עבה, גמישה, דו רכיבית (משחה ואבקה), המכילה סיבים, אוטמת משטחים, מגשרת על 

 

סדקים, עמידה בלחץ מים גבוה ואטומה לגז רדון. המוצר נוח ליישום בהתזה או במריחה ידנית.

איטום הפסקות יציקה בעזרת צינורות הזרקה

 

הבעיה: חדירת מי גשמים/תהום לתוך המבנה דרך התפרים שבין יציקות הבטון (הפסקות היציקה). הפיתרון: 5 KB Pur IN הינו שרף פוליאוריתני דו רכיבי בעל צמיגות נמוכה, המיועד לשימוש בהזרקות לחץ לאיטום הפסקות יציקה באמצעות צינורות הזרקה גמישים. השרף פועל באופן פסיבי כשהוא בא במגע עם הברזל, כך שמתקבלת הגנה מפני קורוזיה. בגלל תגובתו האיטית, ניתן לעבד את החומר במשך 4 שעות.

איטום חדרים רטובים

 

הבעיה: חדירת מים מתוך החדר החוצה דרך הקירות והרצפות. הפיתרון: 50 BD הינה מערכת הנותנת פיתרון מושלם לאיטום החדר הרטוב. המערכת מורכבת ממברנה נוזלית גמישה המגשרת על סדקים, מוכנה לשימוש ומיועדת לאיטום מתחת לאריחים. המערכת כוללת אביזרים משלימים, כגון 120-Tape k – סרט איטום לאטימת התפרים; Inside/Outside Corner – אביזרים אלסטיים לאיטום פינות החדר; Wall/Floor Sleeve – אביזרים אלסטיים לאיטום פתחי הניקוז ומעברי הצנרת.

מבנים קיימים

איטום “שלילי” (מבפנים) במבנה קיים

הבעיה: חדירת מים לתוך המבנה, כאשר הטיפול מהצד החשוף למים בלתי אפשרי או לא כלכלי, במקומות כגון מרתפים, מבנים תת קרקעיים, מאגרי מים וכד’. הפיתרון: 1 NB – מערכת מינראלית לאיטום גבישי, מכילה חומרים מתגבשים החודרים את נקבוביות הבטון. מתאפיינת בעמידות מצוינת ללחץ מים (עד bar 13), שחיקה והגנה מפני כימיקלים, גישור על סדקים נימיים, “ריפוי עצמי”. חדירה לתוך תשתית הבטון ויצירת קריסטליזציה. המערכת אינה קורוזיבית לברזל הזיון וניתנת ליישום בהברשה או בהתזה.

איטום ספיגה קפילארית במבנים קיימים

הבעיה: חדירת רטיבות מהקרקע, דרך הנימים של קירות המבנה וטיפוס הרטיבות בקיר הפיתרון: 76 Crisin כלפי מעלה. - שרף איטום נוזלי החודר לנקבוביות קירות המבנה. הודות לצפיפותו הנמוכה ומתח פנים הנמוך מזה של המים, הוא דוחה את המים מתוך הנימים ומייבש את הקיר. החומר מוחדר לקיר באמצעות מוטות הולכה קפילאריים, המוכנסים לנקבים המצויים בקיר באמצעות זוויות יניקה. 76 Crisin אוטם את הקיר לזמן רב, נשאר גמיש ואינו משפיע על ברזל הזיון.

איטום סדקים בהזרקה

הבעיה: היווצרות סדק רטוב/יבש כתוצאה מתזוזות בקרקע, תכנון/בנייה לקויים וחישוב לא נכון של מאמצי המבנה. הפיתרון: 1 KB Pur 2 IN - שרף אלסטי פוליאוריתני ייחודי המאחד שני סוגי שרפים במוצר אחד. ניתן להזרקה לתוך סדקים ולמילוי חללים יבשים ורטובים. מיושם לאיטום חד שלבי של סדקים רטובים במבני בטון, ללא הזרקות חוזרות של שרף אלסטי לאיטום דו שלבי.

איטום מרתפים במבנים חדשים

חברת א. הלפרן נוסדה בשנת 1975 על ידי אשר הלפרן. החברה מתמחה בביצוע בפועל של עבודות איטום בכל השיטות המקובלות ובכל סדר גודל, מבתים פרטיים ועד פרויקטים לאומיים גדולים. חברת א. הלפרן הקימה את חברת מלגול (חברה

אחות) העוסקת במסחר של חומרי איטום הנקנים בארץ ובחו”ל. אלי פיליפ מחברת מלגול מסביר כי ניתן לחלק פעולה זו של איטום מרתפים במבנים חדשים לשני סוגים עיקריים: איטום חיצוני על גבי קירות יצוקים (בחפירה פתוחה): בדרך כלל יתבצע תחילה איטום רצפת המרתף על גבי תשתית יציבה (שכבת בטון רזה) במערכת של שתי יריעות בטומניות. המערכת הזו תחרוג מהיקף המבנה העתידי ב-30-50 ס”מ, כדי להתחבר לאיטום החיצוני. לאחר יציקת הקירות החיצוניים של המבנה, ייאטמו הקירות האנכיים במערכת דומה לאיטום הרצפה ו/או בהתזת חומרים ביטומניים (חד רכיביים או דו רכיביים), תוך שימת דגש על התחברות לשוליים שהשארנו בשלב איטום הרצפה. יש לשים דגש בטיפול במעברי צנרת ועליית האיטום מעל לגובה הסופי של מפלס הפיתוח בהיקף המבנה. תינתן גם שימת דגש על הגנת האיטום על גבי קירות חיצוניים באמצעות לוחות קל קר או יריעות ניקוז מ-HDPE, למניעת פגיעה באיטום בעת המילוי החוזר של הקרקע בהיקף המבנה. איטום פנימי על גבי קירות סלארי/קירות דיפון (בהם אין גישה חיצונית לקירות המרתף): גם בשיטה זו יתבצע איטום הרצפה באמצעים דומים, ללא השארת “שמלה” להתחברות עתידית. האיטום האנכי ייעשה על גבי תשתית נאותה, בדרך כלל בהתזה ביטומנית. בשיטה זו יושם דגש על הכנת צנרת ייעודית בגובה רצפת המרתף להזרקות פוליאוריטניות למקרה שבו שכבת האיטום לא תהיה מושלמת. יציקת קירות המרתף תתבצע כנגד האיטום האנכי שיושם מלכתחילה (רצוי ביציקת בטון, ולא בהתזת בטון). בשתי השיטות יש להשתמש בעצרי מים ייעודיים (pvc, או מתנפחים במגע עם מים) בחיבורים שונים של אלמנטים יצוקים באתר כגון רצפה/קיר, רצפה/רצפה, קיר/קיר. כמו כן יש להקפיד הקפדה יתרה על מערכת האיטום בחיבורים הנ”ל, המהווים ברוב המקרים את נקודות הכשל במערכות המושלמות. דובי הלפרן, מנכ”ל חברת א. הלפרן מסביר: “איטום המרתפים זוכה בשנים האחרונות לתשומת לב רבה של מזמיני העבודה ויועצי האיטום בשל הרחבת השימושים הנעשים במרתפים והעמקת החפירות עד מתחת לפני המים. כיום, יותר ויותר מרתפים מצויים למעשה מתחת לפני המים, לאחר שחרור השפלת המים הנעשית במהלך הבנייה. סוגי האיטום, כמו גם המפרטים וסוגי החומרים, נקבעים במרבית המקרים על ידי יועצי האיטום הלוקחים בחשבון מספר דוחות מוקדמים הנדרשים להם, כגון דוח הידרולוג,

דוח קרקע ותכנון קונסטרוקטיבי. דוחות אלו עוזרים למתכנן להתאים את המפרטים ללחץ המים המתוכנן על הבניין, לסוג הקרקע ולסוג הבטון המתוכנן להיאטם. סוגי האיטום המתוכננים למרתפים נבדלים זה מזה במאפיינים רבים, אך ניתן לסווג אותם באופן חלקי כך: שיטת איטום הרצפות וההגנות המבוצעות לפני יציקת רצפת הבטון נקבעת בעיקר על פי סיווג הרצפה (כגון רצפה מונחת או תלויה) ועל פי צורתה, המאפשרת איטום ביריעות במקרים קלים יותר, או במריחות או התזות ביוטומניות במקרים שבהם צורת הרצפה אינה מאפשרת איטום ביריעות (כגון במקרים של ריבוי תעלות חדירות, צנרת וקורות חודרות). איטום קירות המבוצע מצידו החיצוני של המרתף באתרים שבהם מתאפשרת גישה רחבה מספיק לצד החיצוני של הקירות, כמעט אינו מגביל בשימוש בשיטות האיטום, וניתן לעבוד בשיטות רבות כגון יריעות חרושתיות והתזות ביטומניות חד רכיביות ודו רכיביות. איטום זה מחייב הגנה על האיטום לפני ביצוע מילוי חוזר. איטום קירות המבוצע מצידם הפנימי של קירות דיפון, כאשר אין כל יכולת גישה לחלקם החיצוני, מגביל מעט את השימוש בסוגי האיטום. איטום על גבי קיר כלונסאות גלי מחייב שימוש בהתזות או מריחות ביטומניות, ואינו מאפשר שימוש ביריעות. כך גם בקירות סלאריים, בשל הקושי בקבלת קיר מישורי ברמה טובה. למעט מקרים שבהם מבוצע קיר מיושר או טיח צמנטי, על גבי איטום מסוג זה מבוצע קיר פנימי המשמש גם תמיכה לאיטום שבוצע על גבי קיר הדיפון ואמור לעמוד למעשה בלחץ שלילי”.

מהן נקודות התורפה של איטום מרתפים?

הלפרן מסביר: # נקודת החיבור בין איטום הרצפה והקיר מצריכה הגנה זמנית של אזור החפיפה

המיועד באיטום הרצפה, מכיוון שאיטום הקירות מבוצע רק לאחר שיוקמו קירות הבטון על גבי רצפת הבטון. השמירה על שטח החפיפה חשובה מאוד, מכיוון שהיא אינה ניתנת לתיקון ושחזור במקרה של כשל בשמירה על מקטע זה.

# הכנת הבטונים היא תנאי הכרחי להצלחת האיטום. ללא תשתית בטונים ראויה אין סיכוי להצלחה, ללא קשר לסוג החומר או לטיב העבודה המבוצעת. כמו כן ניתן
לומר בוודאות גבוהה יחסית שכשלים יתגלו בקירות מרתף באזורי סגרגציה או

תפרים בין יציקות הבטונים. # חדירת צנרות בודדות או מרוכזות מצריכה התייחסות מתאימה. לטיפול בחדירת צנרות בודדות ניתן להשתמש באביזרים  ייעודיים המתלבשים על גבי הצינורות מחלקם החיצוני, המהודקים לצינורות בבנדים מתאימים, ובאמצעות שוליים המהווים חלק מהפרט הם מאפשרים חיבור לאיטום המבוצע בקירות. בחדירת צנרות מרוכזות וצפופות כגון של חברת החשמל, בזק וכו’ ניתן להזמין פרטי פח על פי מידה, המאפשרים איטום בין הצינורות שהוחדרו לאיטום המבוצע בקירות, אך במקרה של השחלת כבלים דרך הצינורות יש לבצע איטום נוסף בין הצינור לכבלים המושחלים באמצעות מסטיקים מתנפחים ספציפיים, המתאימים לתנועה אפשרית של

הכבלים.
# פגיעות מכאניות כתוצאה מעבודת המילוי החוזר או מחומר המילוי עצמו במקרה של איטום בחפירה פתוחה, או לחילופין של עבודת הברזלנים או מיציקת הקיר הפנימי במקרה של איטום על גבי קירות דיפון. כמו כן, בקירות דיפון משולבים במקרים רבים קוצי קשירה החודרים את האיטום ומאפשרים את קשירת

הקיר הפנימי העתידי לקיר הדיפון.

איטום מבנים תת קרקעיים

בשלבי הבנייה חברת ה.ה טכנולוגיות איטום ושיקום 1992 בע”מ מתמחה בעבודות איטום מקיפות, הכוללות בין היתר: איטום מרתפים רטובים מבפנים; איטום מרתפים מבפנים, ללא חפירה ובאמצעות מערכת הידראולית; איטום לבנייה חדשה, תוך שילוב חומרי האיטום הטובים והעדכניים בשוק; תיקוני איטום למבנים קיימים ועוד. עיקר ההתמחות של החברה הוא בתיקוני איטום מיוחדים תת קרקעיים, תוך התמקדות בשיטת ההזרקה השונות, עם ציוד משוכלל וחדיש. מנהל החברה הרי חיים, מספר כי בעבר, התמקדו במספר מצומצם של מערכות איטום כגון זפת חם במספר שכבות, ועם מערכת זו ביצעו את רוב הפרויקטים. “כיום”, מספר חיים, “מקובל יותר להתאים את סוג האיטום לסוג הקרקע ולצורכי התפקוד של המבנה. לדוגמה, מבנה מגורים תת קרקעי, הנבנה בקרקע כבדה או הטבול במי תהום, יקבל את מפרט האיטום המחמיר ביותר, כולל מקדמי ביטחון לטיפול בנקודות תורפה אפשריות. מבנה שכזה יקבל מערכת איטום כפולה של יריעות ביטומניות, בריתוך או בחומרי התזה גמישים, דו קומפוננטים, בעובי מקסימאלי, על פי המלצות היצרן. בנוסף, תבוצע מערכת ניקוז והגנה היקפיים במפלס תחתית רצפת המרתף ובמפלס תקרת המרתף. למפרט האיטום הנ”ל מוסיפים מקדמי ביטחון נוספים לאזורי הפסקות היציקה וחדירות צנרת דרך האיטום. מקדמי הביטחון הללו יכולים להיות איטום מתוגבר, עצרי מים כימיים וצינורות הזרקה להזרקת שרפים פוליאוריתניים במקרים של כשל אפשרי. במבנים הנבנים בקרקעות 

חוליות ניתן להסתפק במערכות איטום פשוטות יותר, וללא מקדמי ביטחון נוספים”.

תיקון איטום מבנים תת קרקעיים באזורי

כשל ואיטום

חיים: “תחום תיקוני האיטום במצבים של כשל במבנים תת קרקעיים הוא תחום מורכב בהרבה. התיקונים מצריכים הכנות מיוחדות, כגון פירוק הטיח והריצוף בתוך המבנה, וכאשר אנשים גרים במבנה העבודות גורמות לכלוך רב, אבק, עוגמת נפש והוצאות כספיות כבדות. הפתרונות לעצירת חדירות המים למבנים התת קרקעיים הם מסובכים, ומורכבים משילוב של מערכות איטום היכולות לעמוד בלחץ שלילי בשל חוסר הגישה מהאזור שבו חודרים המים למבנה. אופן הטיפול הוא עצירת המים באזורים שחדרו, על ידי איטום שלילי במערכת הידראולית המשולבת בהזרקות של שרפים פוליאוריתניים בלחץ גבוה אל מוקדי חדירת המים. טיפול זה מצריך עבודה באמצעים ובחומרים ברמות טכנולוגיות גבוהות מהמקובל בענף האיטום, וכן מיומנויות גבוהות של העובדים, תוך יכולת תמרון ואלתור בין הפתרונות השונים. הדבר נכון במיוחד בפרויקטים מסובכים שבהם עובדים מול לחצי מים גבוהים. פתרונות אלו הם יקרים במיוחד, ומהווים פתרונות של אין מוצא”.

חידושים בתחומי האיטום השלילי

חיים: “יש מספר חידושים בתחומי החומרים המיועדים לאיטום שלילי נגד לחצי מים גבוהים: # חומרי הזרקה דו קומפוננטים, המגיבים עם מים במהירויות שונות בהתאם לגודל

וללחץ פריצת המים. # חומרים להזרקה על בסיס פוליאוריתן, בעלי מחזורי תפיחה כפולים, המתנהגים

כעצר מים כימי לאחר פעולת התפיחה הראשונה במגע עם המים. # חומרי הזרקה המוזרקים יחד עם מים בהרכבים שונים על ידי ציוד הזרקה מיוחד. # חומרים דמנטיים על בסיס קריסטליזציה לאיטום שלילי, כאשר רמת האיטום משתפרת ככל שחולף הזמן”. 0